När det gäller olika typer av marknadsföring kan det ibland upplevas krångligt att behöva följa allt vad GDPR betyder. Inbound marketing kan därför kännas som en smart lösning. I den här artikeln tar vi upp hur du som företagare på bästa sätt kan använda inbound marketing och följa GDPR.
Vad betyder GDPR egentligen?
GDPR står för General Data Protection Regulation och kallas även för dataskyddsförordningen. Det är en förordning som började gälla 2018 och som är till för att skapa en större trygghet för människor och deras personuppgifter, samt ge människor en större valmöjlighet kring deras säkerhet samt den marknadsföring som de får. GDPR påverkar exempelvis processer i hur företag marknadsför och samlar information av olika slag.
Fördelarna med inbound marketing
Inbound marketing handlar om att man vänder på det hela och låter kunden komma till dig, istället för att du som företag söker upp de. Du försöker alltså på olika sätt locka kunden till ditt företag, utan att för den skull ge direktreklam. Inbound marketing kan exempelvis vara att designa en attraktiv hemsida, fokusera på sökmotoroptimering, vara mycket aktiv på olika sociala medier och ge besökare på hemsidan möjlighet att prenumerera på nyhetsbrev. Valet ligger hela tiden hos kunden, du försöker bara få ditt företag och dina produkter eller tjänster att se så attraktiva och intresseväckande som möjligt.
Få besökare på din hemsida att prenumerera på dina nyhetsbrev
Nyhetsbrev är ett enkelt sätt att få ut marknadsföring direkt i folks mobiler, då de själva signat upp för det. Nyhetsbrev och andra typer av utskick kan hjälpa dig som företag att skapa en relation till dina kunder. Det blir även som en regelbunden påminnelse om ditt företag och det du erbjuder.
E-postmarknadsföring och GDPR
Att när det gäller marknadsförande utskick följa det GDPR betyder det att du behöver få ett ordentligt aktivt samtycke från personen innan. Du behöver få samtycke både på att skicka en viss sorts marknadsföring samt att få hantera eller spara personens personuppgifter. Samtycket behöver kunna uppvisas.
En plattform kan förenkla
En digital plattform som hjälper dig med olika delar av din e-postmarknadsföring kan göra stor skillnad. Paloma är en sådan plattform. Full med olika typer av verktyg och funktioner som gör det enkelt och kul att skapa, organisera, följa GDPR, designa, planera och skicka ut nyhetsbrev och andra typer av utskick.